
Förlorade värdesaker på Danderyds sjukhus
Media har rapporterat om ett antal patienter som förlorat värdesaker i samband med besök på Danderyds sjukhus. Sjukhuset har rutiner för hantering av patienters värdesaker och man ska alltid göra en polisanmälan om man förlorat ett föremål.
Vi ser väldigt allvarligt på de uppgifter som framkommit i media. Varje fall som förekommit är ett fall för mycket. Som patient i en utsatt situation ska man självklart känna sig trygg med att privata värdeföremål hanteras på ett säkert sätt. Vi kommer göra ett krafttag och göra en översyn av rutinerna för att säkerställa att de är tillräckliga och följs i hela verksamheten.
Polisanmäla händelsen
Det är väldigt viktigt att polisanmäla händelsen, det är polisen som utreder de här ärendena. Har man blivit av med värdesaker ska man inte tveka att kontakta sjukhuset. Vi har sedan länge tydliga rutiner för hantering av patienters tillhörigheter. När sjukhuset omhändertar tillhörigheter ska det dokumenteras i patientens journal. Vi använder plomberingspåsar, säkerhetsskåp och vid behov även vaktcentralens säkerhetsförvaring.
Vi har cirka 500 000 unika vårdbesök på sjukhuset varje år. Varje fall där någon förlorar ett föremål är ett för mycket. Om patienter anmäler att något försvunnit har vi en rutin för att följa upp det. Om någon saknar återkoppling från oss på sjukhuset uppmanar vi patienter eller anhöriga att höra av sig igen.
Detta gör sjukhuset just nu
Vi på Danderyds sjukhus vidtar nu flera åtgärder för att patienter ska kunna höra av sig om de förlorat ett värdeföremål på sjukhuset och för att kunna förbättra hanteringen av värdeföremål.
Ett omfattande arbete har startat. Dessa insatser görs:
- En telefonlinje upprättas via DS Kundtjänst där patienter kan ringa in direkt om de har förlorat ett värdeföremål.
- Vårdverksamheterna, säkerhetsavdelningen och juridik samarbetar för att se över och uppdatera nuvarande riktlinjer.
- Fokusinsatser görs inom akutflödet, där flest personer har anmält att de förlorat värdeföremål.
Information om telefonlinjen
DS Kundtjänst har öppnat en telefonlinje för att ta emot samtal från patienter som vill anmäla förlorade värdesaker och tillhörigheter.
Telefontider är vardagar klockan 09.00-11.00 - övriga tider kommer det finnas talsvar med hänvisning. Telefon: 08–123 571 49
Inkomna telefonsamtal om förlorade värdesaker och registrerade ärenden våren 2025
Nedan visas statistik om antal inkomna samtal till den nystartade telefonlinjen för patienter/anhöriga som vill uppge borttappade värdesaker.
Samtal från ett antal patienter/anhöriga har uppgett att de skickat in registrerande ärenden tidigare år, vilket innebär att registrerade ärenden inte omfattar brottappade värdesaker under 2025.
Vecka 14
Inkommande samtal: 7 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 6 stycken.
Vecka 15
Inkommande samtal: 12 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 7 stycken.
Vecka 16
Inkommande samtal: 2 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 0 stycken.
Vecka 17
Inkommande samtal: 1 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 1 stycken.
Vecka 18
Inkommande samtal: 2 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 1 stycken.
Vecka 19
Inkommande samtal: 2 personer
Vecka 20
Inkommande samtal: 0 personer
Vecka 21
Inkommande samtal: 1 person
Förlorade värdesaker 2022-2025
- År 2022
Totalt 24 förlorade värdesaker. - År 2023
Totalt 19 förlorade värdesaker. - År 2024
Totalt 26 förlorade värdesaker. - År 2025
Totalt 15 ärenden har inkommit till sjukhuset.