För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.

Om cookies

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.

Om cookies
Danderyds sjukhus sett från Edsviken, med nya vårdbyggnad 61 till höger.
Foto: Carin Wesström

Förlorade värdesaker på Danderyds sjukhus

Media har rapporterat om ett antal patienter som förlorat värdesaker i samband med besök på Danderyds sjukhus. Sjukhuset har rutiner för hantering av patienters värdesaker och man ska alltid göra en polisanmälan om man förlorat ett föremål. 

Vi ser väldigt allvarligt på de uppgifter som framkommit i media. Varje fall som förekommit är ett fall för mycket. Som patient i en utsatt situation ska man självklart känna sig trygg med att privata värdeföremål hanteras på ett säkert sätt. Vi kommer göra ett krafttag och göra en översyn av rutinerna för att säkerställa att de är tillräckliga och följs i hela verksamheten.

Polisanmäla händelsen

Det är väldigt viktigt att polisanmäla händelsen, det är polisen som utreder de här ärendena. Har man blivit av med värdesaker ska man inte tveka att kontakta sjukhuset. Vi har sedan länge tydliga rutiner för hantering av patienters tillhörigheter. När sjukhuset omhändertar tillhörigheter ska det dokumenteras i patientens journal. Vi använder plomberingspåsar, säkerhetsskåp och vid behov även vaktcentralens säkerhetsförvaring.

Vi har cirka 500 000 unika vårdbesök på sjukhuset varje år. Varje fall där någon förlorar ett föremål är ett för mycket. Om patienter anmäler att något försvunnit har vi en rutin för att följa upp det. Om någon saknar återkoppling från oss på sjukhuset uppmanar vi patienter eller anhöriga att höra av sig igen.

Detta gör sjukhuset just nu

Vi på Danderyds sjukhus vidtar nu flera åtgärder för att patienter ska kunna höra av sig om de förlorat ett värdeföremål på sjukhuset och för att kunna förbättra hanteringen av värdeföremål.

Ett omfattande arbete har startat. Dessa insatser görs:

  • En telefonlinje upprättas via DS Kundtjänst där patienter kan ringa in direkt om de har förlorat ett värdeföremål.
  • Vårdverksamheterna, säkerhetsavdelningen och juridik samarbetar för att se över och uppdatera nuvarande riktlinjer.
  • Fokusinsatser görs inom akutflödet, där flest personer har anmält att de förlorat värdeföremål.

Information om telefonlinjen

DS Kundtjänst har öppnat en telefonlinje för att ta emot samtal från patienter som vill anmäla förlorade värdesaker och tillhörigheter.

Telefontider är vardagar klockan 09.00-11.00 - övriga tider kommer det finnas talsvar med hänvisning. Telefon: 08–123 571 49

Inkomna telefonsamtal om förlorade värdesaker och registrerade ärenden våren 2025

Nedan visas statistik om antal inkomna samtal till den nystartade telefonlinjen för patienter/anhöriga som vill uppge borttappade värdesaker. 

Samtal från ett antal patienter/anhöriga har uppgett att de skickat in registrerande ärenden tidigare år, vilket innebär att registrerade ärenden inte omfattar brottappade värdesaker under 2025. 

Vecka 14

Inkommande samtal: 7 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 6 stycken. 

Vecka 15

Inkommande samtal: 12 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 7 stycken. 

Vecka 16

Inkommande samtal: 2 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 0 stycken.

Vecka 17

Inkommande samtal: 1 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 1 stycken.

Vecka 18

Inkommande samtal: 2 personer.
Registrerade ärenden som ägt rum tidigare år än 2025: 1 stycken.

Vecka 19

Inkommande samtal: 2 personer

Vecka 20

Inkommande samtal: 0 personer

Vecka 21

Inkommande samtal: 1 person

Förlorade värdesaker 2022-2025

  • År 2022
    Totalt 24 förlorade värdesaker.
  • År 2023
    Totalt 19 förlorade värdesaker.
  • År 2024
    Totalt 26 förlorade värdesaker.
  • År 2025
    Totalt 15 ärenden har inkommit till sjukhuset. 
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..