Synpunkter eller klagomål på vården
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du inte är nöjd med den vård du har fått eller tycker att det har skett något felaktigt.
Dina synpunkter kan exempelvis gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. Du kan också komma med förslag på hur vården kan bli bättre eller lämna positiva omdömen.
Kontakta den enhet där du fick vård eller behandling, i första hand via 1177:
- Gå till Danderyds sjukhus sida på 1177
- Logga in med bank-ID
- Sök fram enheten
- Under enhetens e-tjänster hittar du ”Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare”
- Fyll i formuläret
- Du får som regel svar i din inkorg på 1177.se inom fyra veckor
Om du inte har möjlighet att använda 1177 kan du ringa oss eller skicka brev eller kontakta regionsövergripande Patientnämnden, telefonnummer 08-123 467 00.
Om du skickar brev så behöver du uppge namn, personnummer, adress- och telefonuppgifter i din skrivelse. Om du vill lämna synpunkter och klagomål som ombud åt någon annan så måste du bifoga en fullmakt.
(137 kB, Pdf)
Adress:
Danderyds sjukhus
Registrator
182 88 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter för synpunkter och klagomål
Patientvägledare
Om du har synpunkter som inte är kopplade till en specifik enhet eller om du behöver råd och vägledning kan du kontakta vår patientvägledare via 1177, via sjukhusets växel eller per brev.
Inspektionen för vård och omsorg
Lämna anonymt klagomål till IVO (Lämnas via formulär)
Lämna formellt klagomål till IVO (Måste föregås av formellt klagomål till vårdgivaren)
Läkemedelsförsäkring
Den som anser sig ha blivit skadad av ett läkemedel har rätt att vända sig till
Svenska Läkemedelsförsäkringen för att få sin sak prövad.
Löf (Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag)
Om du drabbas av skada inom offentlig vård kan du i vissa fall ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Du anmäler skadan till Patientförsäkringen LÖF.
- Senast granskad: 5 februari 2025