För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.

Om cookies

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.

Om cookies
Foto: Carin Wesström

Podd - Direkt med Caroline

Under 15 minuter tar sjukhusdirektören med dig djupare in i aktuella områden och sätter Danderyds sjukhus i fokus genom samtal med inbjudna gäster. Perfekt lyssning för din pendling till jobbet – en kvarts resa till T-centralen med tunnelbanan.

Podden Direkt med Caroline är ett sätt att nå ut med vad som sker på Danderyds sjukhus och i vår omvärld, både till dig som jobbar på sjukhuset samt till dig utanför sjukhuset som är intresserad. 

Avsnitt 1

Lär känna nya sjukhusdirektören Caroline Hällsjö Sander i ett samtal om ledarskap, förändring och framtid med gästen Hanna Mellbin, tf kommunikationsdirektör.

Avsnitt 1: Direkt med Caroline – om starten som sjukhusdirektör och vägen framåt(Extern länk)
Thomas Leijon, Caroline Hällsjö Sander, Göran Örnung

Avsnitt 2

I det här avsnittet får du en inblick i akutens vardag – och i det medarbetardrivna förbättringsarbetet akutprocessen.

Avsnitt 2: Om akuten och det medarbetardrivna förbättringsarbetet(Extern länk)
Andreas Henriksson och Caroline Hällsjö Sander

Avsnitt 3

Hur hänger sjukhusets ekonomi ihop? Vilka utmaningar och möjligheter som finns för att nå en ekonomi i balans?

Avsnitt 3: Ekonomi i fokus(Extern länk)

Transkription avsnitt 1 - Direkt med Caroline

Transkribering av podden Direkt med Caroline, Avsnitt 1.

00:00:06:09 - 00:00:22:00

Hanna Mellbin

Vad innebär det egentligen att leda ett av Sveriges största akutsjukhus? Vilka är de största utmaningarna och vad krävs för att skapa trygghet i en verksamhet som aldrig stannar?

00:00:22:02 - 00:00:44:22

Caroline Hällsjö Sander

Varmt välkommen till podden Direkt med Caroline! Vi vänder oss till dig som vill veta mer om det som händer på sjukhuset. Under 15 minuter kommer vi fördjupa oss i en fråga eller ett område. Det här är ett samtal mellan mig, Caroline, sjukhusdirektör på Danderyds sjukhus och en gäst.

00:00:44:24 - 00:01:13:07

Hanna Mellbin

Att leda ett stort akutsjukhus kräver mer än bara struktur. Det kräver mod, tydlighet och förmågan att se både detaljer och helhet i premiäravsnittet träffar vi Caroline själv för ett samtal om ledarskap, förändring och framtid. Hur ser hennes första tid ut och vad väntar framåt? Hanna Mellbin heter jag och är tillförordnad kommunikationsdirektör här på Danderyds sjukhus.

00:01:13:09 - 00:01:19:21

Hanna Mellbin

I dag är jag inbjuden som gäst för att intervjua Caroline Hällström Sander. Hej Caroline!

00:01:19:23 - 00:01:21:02

Caroline Hällsjö Sander

Hej Hanna!

00:01:21:04 - 00:01:29:06

Hanna Mellbin

Nu har du varit här i drygt en månad på Danderyds sjukhus. Och hur skulle du beskriva den här första tiden?

00:01:29:08 - 00:02:11:06

Caroline Hällsjö Sander

Den här första tiden har för mig inneburit ett varmt välkomnande från så många som arbetat här på sjukhuset. Jag är väldigt full av det här och jag är också väldigt imponerad över hur många saker som händer här på sjukhuset varje dag. Det är både fin sjukvård, forskning och utbildning som pågår hela tiden, faktiskt dygnets alla timmar och jag känner mig otroligt nyfiken på att lära mig ännu mer och fördjupa mina kunskaper och också mina relationer här och lära känna ännu fler personer.

00:02:11:08 - 00:02:29:05

Hanna Mellbin

Fint. Jag tänkte vi är lite nyfikna på att höra mer om din bakgrund så skulle du kunna berätta lite grann. Vad var det som lockade dig att börja jobba inom sjukvården och vad som har varit dina drivkrafter?

00:02:29:07 - 00:03:03:21

Caroline Hällsjö Sander

Jag är intresserad av människor och jag märkte tidigt att jag har lätt att känna empati för utsatta människor och i det här fallet personer som är sjuka. Jag hade när jag var barn sjuka personer i min familj ganska nära att jag har ett stort intresse av att försöka göra deras situation bättre. Och det tror jag var det som faktiskt fick mig att välja ett sjukvårdsyrke.

00:03:03:23 - 00:03:41:17

Caroline Hällsjö Sander

Och jag prövade också från unga år att arbeta i som omsorgsyrken och jag var väldigt ung när jag började jobba mer inom hemtjänsten och vikariera på somrar och helger. Och det här gjorde att jag blev ännu mer motiverad faktiskt, att fortsätta och också få en formell utbildning och jag fastnade då för läkaryrket och tyckte det verkade också väldigt spännande och intressant och fin utbildning.

00:03:41:19 - 00:04:11:15

Caroline Hällsjö Sander

Så jag har ju gått på Karolinska Institutet och sen har jag jobbat på lite olika sjukhus och lite olika storlek på sjukhus och det är jag väl väldigt glad för. Idag. Så jag gjorde AT i Katrineholm på Kullbergska sjukhuset också jobbat en stund på Mälarsjukhuset Eskilstuna och sen gjorde jag hela min ST då mot specialist. Jag är specialist i Anestesi och intensivvård och det gjorde jag på Capio Sankt Göran och sen så tog jag mig då till Karolinska Universitetssjukhuset.

00:04:11:17 - 00:05:00:03

Caroline Hällsjö Sander

2008 började jag där och sen bytte jag sjukhus. Ja, jag ville forska. Jag ville liksom utveckla mitt vetenskapliga förhållningssätt för det var någonting jag kände att jag hade en kunskapslucka i. Så jag. Jag började på Karolinska Solna 2008 och där fick jag möjlighet både att vara med och utveckla sjukvården även om jag inte var chef då. Alltså fick jag vara med och bygga upp våran postoperativa enhet och utveckla den och sen fick jag också möjlighet att forska och disputerade 2015 och efter det då så sökte jag mig till chefs och ledarbanan för det har jag alltid varit intresserad av och tyckte då att nu har jag liksom verktygen som krävs för att jag ska

00:05:00:03 - 00:05:29:08

Caroline Hällsjö Sander

kunna göra ett gott jobb. Så att från egentligen 2016 och tills jag kom hit så har jag haft olika chefsroller på Karolinska Universitetssjukhuset och initialt var det jag som hade verksamhets chefsroller, ett par stycken. Vi hade ganska mycket omorganisationer så att jag bytte bytte tjänst ett par gånger och sen sedan 2002 så har jag varit produktionsdirektör för Karolinska.

00:05:29:10 - 00:05:55:14

Caroline Hällsjö Sander

Och vad innebär det då? Ja, det liksom innebär att ta en roll, en samordnande roll kan man säga. För många frågor på sjukhuset och det är det jag tror är viktigt. Att vi gör mer av någonting är något jag brinner för väldigt mycket och ser att det blir bättre för både patienter och oss som jobbar här om vi både planerar, utför och följer upp verksamheten tillsammans.

00:05:55:16 - 00:06:11:12

Hanna Mellbin

Ja, du har ju en bakgrund från många olika typer av sjukhus i det här. Jag tänkte höra lite vad har du med dig nu i din roll som sjukhusdirektör här på Danderyds sjukhus från dina tidigare uppdrag?

00:06:11:14 - 00:06:38:08

Caroline Hällsjö Sander

Alltså jag känner väldigt starkt att alla mina erfarenheter bär jag med mig. Alltifrån hur det var att vara ny när jag jobbade som ung i hemtjänsten, med erfarna personer, allt jag fick lära mig där. Alla människor jag har mött, alla samtal jag haft och också det jag har lärt mig i form av det som jag brukar kalla för struktur.

00:06:38:08 - 00:06:44:14

Caroline Hällsjö Sander

Hur man kan jobba med data, hur vi tittar på.

00:06:44:16 - 00:06:58:00

Caroline Hällsjö Sander

Det vi gör, det vi planerar och det vi har utfört. Och vi kan göra saker och ting bättre. Så jag har med mig allting, alla mina erfarenheter och jag känner att jag har nytta av dem varje timme.

00:06:58:02 - 00:07:07:07

Hanna Mellbin

Fantastiskt! Hur ser du till att skapa trygghet i den här verksamheten som faktiskt aldrig stannar dygnet runt som det pågår?

00:07:07:09 - 00:07:37:05

Caroline Hällsjö Sander

Jag tror att det är otroligt viktigt med tillit och det är ett arbete jag har mycket för att försöka förstärka och skapa. Och hur bygger man tillit? Jag tror att det är otroligt viktigt att vara nyfiken och vilja veta mer och var riktigt, riktigt duktig på att lyssna. Och det här med lyssnandets konst har jag funderat och jobbat med mycket.

00:07:37:07 - 00:08:12:11

Caroline Hällsjö Sander

Jag tror att att skapa en verksamhet och en miljö där medarbetare, chefer, kollegor, patienter vågar yttra sig. Jag tror att i en verksamhet som aldrig stannar kommer det alltid finnas problem. Även om det inte är så i dag så kommer det komma nya grejer i morgon och då är det viktigt att ha den här tilliten i organisationen så att de som sitter och ser det här som ofta jobbar i den och den enda verklighet som finns på sjukhuset.

00:08:12:11 - 00:08:43:16

Caroline Hällsjö Sander

Det är ju mötet mellan patient och vårdgivare att verkligen försöka liksom samla den kraften och också gjutit mod att de som ser saker ting som inte fungerar så bra vågar säga till och då måste man lyssna på ett bra sätt och sedan också vara väldigt, väldigt uppmärksam och se att här finns det potential att kanske bli bättre och också ta vara på de här bra idéerna som finns.

00:08:43:18 - 00:09:06:08

Caroline Hällsjö Sander

Det ser jag som en stor uppgift för mig, som någon slags som vi skulle säga på ett biologiskt språk. Att vara någon slags katalysator för att det är bra att det händer bra saker på sjukhuset. Både att vi vågar se problemen gentemot det men också ta vara på det som drivkraften att ständigt förbättra.

00:09:06:10 - 00:09:20:06

Hanna Mellbin

Innan vi går vidare så har vi kommit till vår halvtidsfråga här. Har du något tips som du vill skicka med lyssnarna i dag? Någonting som du själv haft nytta av?

00:09:20:08 - 00:09:47:17

Caroline Hällsjö Sander

Jag tycker att det ofta är hjälpsamt att vara nyfiken på riktigt och verkligen försöka förstå i en dialog. Vad menar Hanna nu? Och försöka lyssna på vad du säger utan att ha alltför mycket förutfattade meningar. Och då bör man också kanske ibland ha koll på var står jag själv? Vad har jag för förutfattade meningar själv? Kanske i den här frågan.

00:09:47:17 - 00:09:58:15

Caroline Hällsjö Sander

Så det är ett tips från mig att lyssna nyfiket och verkligen försöka vara öppen för andra människor.

00:09:58:17 - 00:10:07:03

Hanna Mellbin

Hur ser fokus ut nu närmaste tiden för Danderyds sjukhus och vad är din vision framåt?

00:10:07:05 - 00:10:36:04

Caroline Hällsjö Sander

Fokus nu är att bevara och utveckla allting som är så otroligt bra här på sjukhuset. Jag är väldigt imponerad av mycket av det jag sett. Det finns strukturer och tradition av att jobba med varaktig förbättring och jag ska nämna några exempel. Till exempel kvalitetsdialogerna som jag fått vara med på ute på i verksamheten. Jag är väldigt imponerad av det.

00:10:36:05 - 00:11:02:13

Caroline Hällsjö Sander

Är också imponerad av många av de forum där jag har fått delta, där man jobbar ihop mellan verksamhet som sådan. Det tror jag är fullständigt nödvändigt och någonting som är mycket, mycket bra så att jag kommer lägga all kraft på att fortsätta utveckla det. Sen har vi ju utmaningar och det är ju mycket relaterat till vår omvärld. Det är ett svårt ekonomiskt läge är liksom det man behöver tänka på.

00:11:02:13 - 00:11:30:16

Caroline Hällsjö Sander

Hur det hemma är lite annorlunda än hur det var för fem år sedan. Så att vi behöver jobba med att få en ekonomi i balans. Vi är inte riktigt där idag så det bara måste vi ta tag i och jobba med på det bästa sättet. Sen är det fokus också på tillgänglighet för våra patienter och det handlar både om nybesök och operationstillgänglighet till operation men också om våra ledtider på akutmottagningen.

00:11:30:18 - 00:11:52:09

Caroline Hällsjö Sander

Och sen så har vi ju också ett utvecklingsområde och det är ju också relaterat mycket till vår omvärld och det är att vi ska vara robusta både i vår byggnad och våra arbetssätt här. Givet att vi har en annan omvärlds och världsbild. Jag ser stora möjligheter och skyldigheter för oss med de här stora patientvolymerna som finns här.

00:11:52:10 - 00:11:59:05

Caroline Hällsjö Sander

Och det är ju också att ytterligare stärka forskning och utbildning. Så det är det som jag ser framåt.

00:11:59:07 - 00:12:07:04

Hanna Mellbin

Det låter som att det är många förändringar på gång. Hur ska du jobba för att motivera medarbetarna?

00:12:07:06 - 00:12:41:20

Caroline Hällsjö Sander

Jag tänker att det egentligen är samma egenskaper som man behöver verkligen koppla på och det är först att bygga tillit och sen att lyssna in och sedan att försöka att inkludera så många det bara går i arbetet. Så jag kommer försöka vara tidig ut med mina tankar, ta in synpunkter och det är så att vissa mål som vi har dom är mig givna, de är oss givna politiska inriktningar till exempel som vi måste liksom agera på.

00:12:41:22 - 00:13:02:06

Caroline Hällsjö Sander

Min erfarenhet är att när man följer en väl upparbetad process som jag uppfattar att det finns här, dialog med fackliga etc. och att vi får in tillräckligt många kloka som tänker kring hur, då blir det som allra bäst och det tänker jag försöka leda utefter de principerna.

00:13:02:08 - 00:13:17:09

Hanna Mellbin

Klokt. Då ska vi se. Vi blir lite nyfikna på dig som person också. Och om det skulle vara så att du skulle bjuda in oss hem till dig på middag, vad skulle du servera då?

00:13:17:11 - 00:13:42:10

Caroline Hällsjö Sander

Ja, jag älskar ju laga mat så att det blir en trerätters. Och jag gillar ju svensk mat, absolut. Men gillar också väldigt fransk mat så jag tror att det skulle börja med en getostsallad och sedan skulle det kunna bli en rätt med anka. Grillad anka kanske om det är säsong, jag är väldigt mycket för handla för säsong.

00:13:42:10 - 00:13:50:20

Caroline Hällsjö Sander

Jag tycker det är viktigt för hållbarheten. Men det är ju det i vissa säsonger och sen blir det väl en Crème brûlée tänker jag. Låter gott.

00:13:50:22 - 00:13:57:06

Hanna Mellbin

Kan det vara så att du har någon oväntad talang som vi inte har fått höra om nu?

00:13:57:08 - 00:14:02:02

Caroline Hällsjö Sander

Jag är ganska duktig på sjunga.

00:14:02:04 - 00:14:06:04

Hanna Mellbin

Blir den någon kör, lucia?

00:14:06:06 - 00:14:20:05

Caroline Hällsjö Sander

Alltså ja jag tänker jag erbjuder mig. Men jag har förstått att det finns flera olika körer. Kan bli lite känsligt då om jag är med i något av de här kör tillfällena. Men jag kan hoppa in, jag är sopran jag bara säger det. Kan komma in med kort varsel kanske.

00:14:20:07 - 00:14:29:20

Hanna Mellbin

Roligt man blir lite nyfiken kring något boktips nu inför sommaren. Har du något bra förslag?

00:14:29:22 - 00:14:54:19

Caroline Hällsjö Sander

Ja, men jag läser ganska mycket och jag tänker att den jag faktiskt sist läste, det finns en forskare i sociologi i USA som heter Brené Brown hon är en av mina favoriter och den jag läste sist var Mod att leda. Det är inte bara för chefer utan vi leder ju allihopa. Vi leder oss själva, våra barn, kanske våra familjer, vem vet.

00:14:54:21 - 00:15:01:21

Caroline Hällsjö Sander

Så där finns väldigt många intressanta iakttagelser. Så Mod att leda med Brené Brown? Sist ut.

00:15:01:23 - 00:15:16:04

Hanna Mellbin

Vi har ju hört att du tycker om kaffe och fika och då tänkte jag höra om du fick bjuda någon historisk person på en fika. Vem skulle det vara och vad skulle ni prata om?

00:15:16:06 - 00:15:33:19

Caroline Hällsjö Sander

Nej men det finns så många historiska personer man skulle vilja fika med. Men jag tänker att en som jag funderar på lite grann hur det var och är ganska imponerad också av vad han gjorde är ju Raoul Wallenberg. Då skulle jag vilja veta, vad hände egentligen?

00:15:33:21 - 00:15:41:17

Hanna Mellbin

Sista frågan. Hur är det med musiken? Du gillar ju sjunga? Är det någon favoritmusik som spelas hemma hos dig?

00:15:41:19 - 00:16:09:20

Caroline Hällsjö Sander

Det spelar väldigt mycket musik hemma hos mig eftersom flera i min familj håller på med musik så att det spelas många olika genres. Men jag tycker att det är viktigt att det är riktigt bra sångröster när jag lyssnar. Egentligen faktiskt viktigare än själva genren.. Men jag är allätare. Jag lyssnar både på soul och är väldigt förtjust i det.

00:16:09:20 - 00:16:27:19

Caroline Hällsjö Sander

Som artister med stora röster, till exempel Beyoncé och Celine Dion och alla de här fantastiska sångerskorna. Och sen har jag också fått utöka mitt klassiska lyssnande genom att en i familjen håller på mycket med klassisk musik.

00:16:27:21 - 00:16:35:13

Hanna Mellbin

Härligt! Carolin. Det har varit jättetrevligt att prata med dig och nu har vi kommit till slutet av podden.

00:16:37:20 - 00:16:47:03

Caroline Hällsjö Sander

Ja, Hanna, nu är alla frågor ställda. Ja, stort tack för att du intervjuade mig och ställde så bra frågor.

00:16:47:05 - 00:16:49:18

Hanna Mellbin

Tack för att jag fick komma.

00:16:49:20 - 00:17:08:22

Caroline Hällsjö Sander

Och jag vill tacka även alla er som har lyssnat. Stort tack för att ni lyssnade på det här samtalet och jag vill passa på att göra lite reklam. Det kommer komma fler samtal och intressanta samtal där vi ska försöka belysa aktuella frågor. Så missa inte nästa avsnitt, det kommer komma inom kort. Stort tack!

 

Transkription avsnitt 2 - Direkt med Caroline

00:00:06:09 - 00:00:34:21

Caroline Hällsjö Sander

Hur fungerar det på en av landets största akutmottagningar? Vad händer på akuten när patienten blir inlagd för att få vård på någon av avdelningarna? Hur hänger hela sjukhuset ihop och vad är nyckeln till att få det att fungera dygnet runt? Vad innebär egentligen det här med akutprocessen? Varför är det viktigt att vi förbättrar oss?

 

00:00:34:23 - 00:01:02:20

Caroline Hällsjö Sander

Varmt välkommen till podden direkt med Caroline! Vi vänder oss till dig som vill veta mer om det som händer på sjukhuset. Under 15 minuter kommer vi att fördjupa oss i en fråga eller ett område. Det här är ett samtal mellan mig, Caroline, sjukhusdirektör på Danderyds sjukhus och en gäst. I dag ska vi prata om akutmottagningen på Danderyds sjukhus, en central del av sjukhuset som tar emot och hjälper sjuka patienter dygnet runt.

 

00:01:02:22 - 00:01:29:13

Caroline Hällsjö Sander

Just nu pågår ett medarbetardrivet förbättringsarbete för att förbättra tillgängligheten för våra akuta patienter. Målet med projektet är att optimera patientflöden. Det här leder till en förbättrad vårdkvalitet och arbetsmiljö. Jag har i dag bjudit in två personer som är väl insatta i projektet, nämligen Göran Arnung, verksamhetschef på akuten och Thomas Leijon, kvalitets och verksamhetsutvecklare på akuten.

 

00:01:29:15 - 00:01:45:07

Caroline Hällsjö Sander

Varmt välkomna! Ni båda jobbar inom det akuta vårdflödet, berätta Göran, vad var det som lockade dig till att jobba med de här frågorna och hur många år har du arbetat inom vården? Och vad är det bästa med att jobba på akuten?

 

00:01:45:09 - 00:02:13:09

Göran Arnung

Ja, jag har ett antal årsringar på mig nu. Var klinikvardagen började på riktigt var min allmäntjänstgöring 2 augusti 94 på sjukhuset på Kungsholmen, Sankt Göran. Och då kommer jag precis tillbaka från labb. Jag hade forskat heltid direkt efter examen och disputerade och är man så gammal som jag som varit med till och med som kandidat före ädelreformen.

 

00:02:13:11 - 00:02:39:04

Göran Arnung

Och då bodde egentligen våra patienter på sjukhuset. Så då sade man godmorgon och hej till första dagen på terminen, sex månader senare och drygt hälften sade man Hej då och lycka till till. Så att det var helt andra vårdtider på den tiden när det fanns ett akutsjukhus i varje kvarter och resten av kvarteret var vårdplatser. Sen hade det skett en väsensskild förändring på de där nästan fem åren.

 

00:02:39:05 - 00:02:50:16

Göran Arnung

När jag kom ut och började jobba kliniskt. Men jag kände det att det akuta omhändertagandet, det var min baby väldigt tidigt. Och där har jag blivit kvar.

 

00:02:50:18 - 00:02:56:08

Caroline Hällsjö Sander

Vad spännande. Tack Göran och du då Thomas, vad säger du?

 

00:02:56:10 - 00:03:24:21

Thomas Leijon

Ja, vad säger jag? Jag började på akutmottagning för nästan exakt 20 år sedan idag. Jag började försommaren 2025 på Sankt Görans sjukhus i Stockholm hade gjort några år innan på Karolinska sjukhuset. Jag halkade in i det akuta omhändertagandet. Jag halkade in i att faktiskt jobba i vården överhuvudtaget. Jag tänkte nog aldrig bli sjuksköterska, men trivdes otroligt mycket med att jobba med människor och trivdes otroligt mycket med

 

00:03:24:21 - 00:03:49:15

Thomas Leijon

att jobba som undersköterska. Så då var det varför inte bara plugga vidare? Och ganska kort in i att jag började på akutmottagningen så insåg jag också att det är just det urakuta omhändertagandet. Det var det som var det absolut absolut roligaste och jag har också, precis som tidigare talare, stannat kvar. Jag har faktiskt gjort några vändor i näringslivet. Men kom tillbaka då Covid smällde till.

 

00:03:49:17 - 00:03:57:13

Caroline Hällsjö Sander

Ja, tack för de berättelserna. Thomas, hur ser en dag ut på akuten? En typisk dag? Vad händer då?

 

00:03:57:15 - 00:04:22:09

Thomas Leijon

En typisk dag. Det kan låta lite klyschigt, men på en akutmottagning så kan man alltid säga att man aldrig vet vad som finns bakom hörnet. Det kommer alltid någonting nytt. Det kan gå lång tid mellan de här russinen kommer, men de kommer nästan alltid på akutmottagningen. De här patienterna. Man har aldrig sett det här förut. Men en annan sak som också man ser på en akutmottagning som en typisk akutmottagningsdag.

 

00:04:22:09 - 00:04:42:18

Thomas Leijon

Det är att det är sådan otrolig bredd i personalgruppen. Det finns ju de som har jobbat där sedan Hedenhös. Och så finns det de som är helt färska i vården. Det är ett stort utbildningsfokus på akutmottagningen så att det alltid är de nya läkarna, de nya sköterskorna, de nya undersköterskorna som samsas med dem som har jobbat där i 30-40 år.

 

00:04:42:18 - 00:04:46:03

Thomas Leijon

Och det är skithäftigt. Och det är det som är akutmottagningen.

 

00:04:46:05 - 00:04:50:02

Caroline Hällsjö Sander

Det låter som att det finns väldigt mycket lärande på akutmottagningen.

 

00:04:50:04 - 00:05:08:05

Thomas Leijon

Absolut det är en rent lärande organisation och är väldigt patientfokuserat. Det är väldigt patient orienterat. Vi jobbar ju hela tiden med att patienten bestämmer vårt flöde. Det är inte så att vi öppnar dörren klockan åtta och släpper in dem och sedan stänger klockan sexton, utan de kommer när de vill och vi anpassar oss efter det.

 

00:05:08:07 - 00:05:47:16

Caroline Hällsjö Sander

Ni båda är otroligt involverade i det här med att vi behöver förbättra vår tillgänglighet och det är ju så att om akuten har utmaningar så kan inte akuten lösa det helt själv. Det är omöjligt utan utmaningarna som finns på akutmottagningen kommer också vara hela sjukhusets utmaningar eftersom de är så beroende av att hela flödet fungerar. Och nu har vi en utmaning med vår tillgänglighet i form av akuta patienter.

 

00:05:47:18 - 00:06:15:09

Caroline Hällsjö Sander

Vi behöver ta omhand dem lite snabbare och när vi lyckas göra det kommer det också påverka arbetsmiljön på ett bättre sätt. Vi kommer få en bättre arbetsmiljö när vi lyckas att hålla de här ledtiderna som egentligen är oss givna. Och båda ni två, ni är ju väldigt involverade i det här förbättringsprojektet och Göran, skulle du kunna berätta lite grann om vad innebär det här?

 

00:06:15:10 - 00:06:22:02

Caroline Hällsjö Sander

Vi pratar om medarbetare, driver projekt, vi pratar om akutprocessen. Vad innebär allt det här?

 

00:06:22:04 - 00:06:56:11

Göran Arnung

Ja, egentligen är det att skapa förståelse för att utföra men också utveckla det arbete som vi dagligen utför. Både chefer och medarbetare tillsammans. Och vad är då en process eller ett flöde? Jag brukar säga enkelt uttryckt så är det minst två aktiviteter beroende av varandra för att tillgodose ett behov. Det är en sträcka där emellan och traditionellt så får om man tittar på den medicinska utvecklingen är det helt sagolikt vad vi idag jämfört med för hundra år sen kan göra för våra patienter.

 

00:06:56:13 - 00:07:27:01

Göran Arnung

Men det är också där som vi har lagt väldigt mycket krut att utveckla, inklusive gott forskningsstöd. Det gäller processförbättring, dvs där vi fokuserat mycket på medicinsk och utfall kvalitet, inte på processkvaliteten som faktiskt är lika viktig för att också få en bra utförd kvalitet. Och i det här fallet så ska vi nu lära oss tillsammans att förbättra det arbete vi dag på ett strukturerat och systematiskt sätt.

 

00:07:27:01 - 00:07:52:02

Göran Arnung

Och det är vad det handlar om framåt. Och det är inte synonymt med akutprocessen utan att vi börjar med akutflödet eller flöde och process. Det här är ju synonyma begrepp verkligen. Det är för där lyser det mest rött. Men vi kunde också liksom lagt krutet nu på vår operationsprocess, mottagningarna. Enkom på några avdelningar kanske, men vi tittar på nu

 

00:07:52:02 - 00:08:19:02

Göran Arnung

i akutprocessen var är den då jo den börjar på akutmottagningen 70 % lite drygt slutar vid dörren på akutmottagningen men nästan en tredjedel den slutar på dörren på avdelningen och det är där det handlar om att bygga en gemensam syn och en gemensam flödesoptimering där vi skapar så bra förutsättningar som möjligt på akuten för att det ska funka så bra som möjligt på avdelningarna och tvärtom.

 

00:08:19:04 - 00:08:43:19

Göran Arnung

Vad ska avdelningar göra för att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt för de patienter som ska läggas in på akutmottagningen? Men det är att sätta en gemensam målbild och sen en gemensam struktur och ett arbetssätt. Med förbättringssynpunkter för att lösa det här så att flödena ska funka bättre än idag. Inte genom att vi ska springa fortare utan vi har lite att göra när det gäller våra arbetssätt.

 

00:08:43:21 - 00:09:04:23

Caroline Hällsjö Sander

Tack Göran. Thomas, om man ska bli lite mer praktisk. Jag menar alla jobbar inte på akuten och det kan också finnas personer som inte jobbar på sjukhuset. Går det att säga lite mer praktiskt. Vad är de centrala delarna i den här akutprocessen och har ni sett några resultat hittills?

 

00:09:05:00 - 00:09:29:19

Thomas Leijon

De centrala delarna i akutprocessen. Det är framför allt kartläggningen. Vi måste veta vad vi gör och varför vi gör saker inom vården över lag och inom väldigt många verksamheter, inte bara vården. Specifikt inom vården så tror att vi gör väldigt mycket utan egentligen ha koll på vad som sker innan och vad som sker efter. Vi jobbar väldigt mycket med det här är vi, här ska vi göra så bra som möjligt.

 

00:09:29:21 - 00:09:51:10

Thomas Leijon

Men i den här akutprocessen så tar vi stor hänsyn till vad som sker innan, vad som sker efter och framför allt att vi hela tiden har koll på nuläget. Var befinner vi oss? Så det centrala i det är den här kartläggningen. Utan en karta så kommer vi aldrig hitta fram och när vi väl har den här kartan, det är då vi kan göra en analys och faktiskt förbättra vårt läge.

 

00:09:51:10 - 00:10:14:02

Thomas Leijon

Vi pratar om ett nuläge och ett bör läge. Vi är inte riktigt där än att veta vilket vårt bör läge är för vi är inte helt klara med vad vårt nuläge är. Och det låter kanske konstigt 2025. Ett högteknologiskt sjukhus med norra Europas största akutmottagning. Men så är det. Det är svårt att göra de här sakerna och det är därför vi lägger fokus på att det är medarbetarna som ska göra det.

 

00:10:14:02 - 00:10:38:04

Thomas Leijon

För det finns bara medarbetarna som hittar i vår verksamhet, i dem som kan det här lilla, lilla steget som kan vara så himla avgörande. Det är sådana stora volymer av patienter så bara en minut som vi förbättrar per patient det är 100 000 minuter om året. Det är otroliga volymer det handlar om. Och vad vi har sett, vi har redan sett nu.

 

00:10:38:04 - 00:11:01:11

Thomas Leijon

Vi har dragit i gång ett gäng förbättringsgrupper, ungefär 20 stycken, på sjukhuset och många av de här förbättringsgrupperna var lite trevande i början. Det tar en liten stund att får modet att förstå att jo, det är faktiskt vi som utvecklar vår verksamhet, inte någon annan som kommer och ger oss någonting. Många av de här har börjat hitta i sina kartläggningar och ser Men herregud, varför gör vi så här?

 

00:11:01:17 - 00:11:20:17

Thomas Leijon

Var ligger patientens fokus i det här? Det här är vår gamla tradition som gör att vi gör såna här saker och traditionen kan vara beroende av någon som slutade för 15 år sedan. Nu tittar vi egentligen på vad behöver patienten och det är otroligt häftigt att lyssna på de avstämningar som grupperna har. Det sker jättemycket spännande just nu.

 

00:11:20:19 - 00:11:26:13

Caroline Hällsjö Sander

Spännande! Göran, vad är de största utmaningarna med akutprocessen?

 

00:11:26:15 - 00:11:47:04

Göran Arnung

Det är nog nummer ett, brukar jag säga att det är någonting som chef och medarbetare ska göra tillsammans. Det går inte att delegera bort och vi är alla lika mycket nybörjare. Det här är som att lära sig en helt ny specialitet och det enda sättet att göra det är att lära genom och göra praktiskt.

 

00:11:47:04 - 00:12:07:04

Göran Arnung

Och då måste man både som chef och medarbetare ta den tiden. Och det är tyvärr det som är traditionellt inom sjukvården, att allt man ska göra utöver det rena vårdarbetet är ju på magic time och man känner ju alltid att man inte har den tiden eller den luften. Men när man får det argumentet

 

00:12:07:06 - 00:12:31:17

Göran Arnung

att vi inte har tid och det är precis just därför som vi ska göra det här, för att skapa den här luften och tiden för en bättre. Och det är så att vad är det som ska bli bättre då? Vad gör processkvalitén? Jag kan säga att 90 % av bara allvarliga händelser och avvikelser de ligger inte på att vi har råkat operera fel ben eller gå in i fel hörn i buken på ett kirurgiskt ingrepp.

 

00:12:31:17 - 00:13:01:12

Göran Arnung

Eller att vi stoppar fel piller i magen med medicinsk behandling utan de allvarliga händelserna är i processkvaliteten vi har träffat, bedömt, anlagt och behandlat patienten för sent. Det som det handlar om nu är det där alla målen som sätts är 100 % arbetsmiljö mål. Det är inte ledtidsmål, men man ska veta det. Förbättrar vi processen processkvaliteten så ger det logaritmiskt utveckling på arbetsmiljön och det är det som kommer göra och gör det hållbart.

 

00:13:01:14 - 00:13:25:07

Göran Arnung

Det har vi goda erfarenheter av både jag och Thomas. Inte att vara snabbast i klassen utan i arbetsmiljön och tiden i ett lugnt och jämnt tempo. Göra det arbetet som man dagligen gör utan att behöva springa ifatt och ha massa störande moment som gör att man inte kan jobba i den takt och ton som man skulle göra om man inte hade några raster i vägen.

 

00:13:25:07 - 00:13:37:09

Göran Arnung

Så att det är 100 % arbetsmiljömål våra processmål. Det är det som gör hållbart och som bygger den goda kvalitén jämnare och bättre framåt.

 

00:13:37:11 - 00:14:08:19

Caroline Hällsjö Sander

Jättespännande det här med att väntetider till exempel också faktiskt påverkar utfallet för patienterna och också är vad vi väljer att göra när patienten är här och vilken ordning det här är spännande tankar. Och jag håller helt med. Det här har vi inte jobbat tillräckligt mycket med i sjukvården. Vi är väldigt, väldigt duktiga på att utveckla medicin och omvårdnad. Men det här behöver vi lägga väldigt mycket kraft på.

 

00:14:08:21 - 00:14:23:04

Caroline Hällsjö Sander

Tack! Om vi blickar framåt, hur hoppas ni då att resultaten från akutprocessen kommer påverka sjukhusets verksamhet på lång sikt? Vad säger du Göran?

 

00:14:23:06 - 00:14:53:03

Göran Arnung

Det kommer bli betydligt bättre i både arbetsmiljö och det sparar tid. Och faktiskt, då som man säger lite schablonmässigt tid är pengar så kommer vi också spara pengar. Definitivt. Vi kommer inte göra allt det onödiga som vi behöver göra i dag för att vi har för tröga flöden och målen som vi har satt dörr till doktor på som är på 15 minuter och dörr till dörr på 180 minuter är rena arbetsmiljömål tuffa att nå.

 

00:14:53:05 - 00:15:16:06

Göran Arnung

Men det är för att vi vill ha 90 % beläggningsgrad på de vårdplatserna och övervakning på akuten, precis som vi sätter 90 % beläggningsmål på avdelningarna och då räknar man bakåt. Vad kräver det för dörr till dörr tid eller dörr till säng tid och på avdelningen för medelvårdtid för att nå det här och det är de målen som man sedan kartlägger och tittar på.

 

00:15:16:06 - 00:15:39:10

Göran Arnung

Vilka arbetssätt är det idag som hindrar oss från att nå de målen. Det målet är ju rätt tufft. Danderyds sjukhus har sedan 2008 haft ett eget mål på 80 % klara inom 4 timmar och det är ett regionmål som sattes 2007 bara för att Sankt Göran då klarade 84 % och då fick alla det bara uttryckt helt utan några beräkningar.

 

00:15:39:12 - 00:16:08:05

Göran Arnung

Här har vi gjort på samma sätt att vi räknar ut vad är nirvana ur arbetsmiljösynpunkt. Jo det är de här målen går det att nå? Definitivt! Idag från vårt eget regionala mål där man når 55 % inom 4 timmar. Regionens lägsta godkända nivå för att inte få en headslap är 35 % inom 4 timmar och vi ligger under det.

 

00:16:08:07 - 00:16:26:07

Göran Arnung

Det var det jag sa inledningsvis varför vi började med akutprocesserna därför att de skapar i dag sämst arbetsmiljö och vi är långt, långt ifrån att nå de regionala av målen och vi är väldigt mycket längre ifrån även våra egna lokala så att det är en prioriteringsfråga var vi ska börja någonstans.

 

00:16:26:09 - 00:16:52:18

Caroline Hällsjö Sander

Det är ju väldigt spännande att tänka på det från det här perspektivet. När patienter får vänta för länge och vi kanske gör ibland onödiga saker. Ibland missar vi saker och ibland gör vi saker i fel ordning. Att det är faktiskt också tar väldigt mycket av sjukhusets resurser. Det är väldigt intressant. Det gör det ju här otroligt behjärtansvärt att starta och förbättra omedelbart.

 

00:16:52:24 - 00:17:20:03

Göran Arnung

Jag kan komplettera den väldigt fort till varför det är just 4 timmar som är så speciellt eller märkvärdigt? Ja, det är det egentligen inte ur medicinsk synpunkt för då ska vi träffa patienterna tidigare. Men det händer något väldigt fascinerande efter ungefär 4 timmar. Rik som fattig, ung som gammal. Vem du än är. Du börjar bli mer törstig, hungrig, kissnödig, bajsnödig och sur över att ingenting händer och att inte doktorn kommer dit.

 

00:17:20:05 - 00:17:51:12

Göran Arnung

Man skapar massa falska behov. Vi tappar alltså mellan 30–50 % av vår omvårdnadskapacitet för att man då på grund av crowding får bre mackor, dra folk in och ut från övervakning, ut i korridoren, ut till väntrummet, tillbaka till rum som skapar massa falska behov som tar enormt stora personella resurser helt i onödan för att vi har lite för tröga flöden så att det kostar mycket tid och pengar och arbete i onödan.

 

00:17:51:15 - 00:17:56:03

Göran Arnung

Så det är otroligt viktigt att få till de här målen verkligen ur alla aspekter.

 

00:17:56:05 - 00:18:16:15

Caroline Hällsjö Sander

Här har vi verkligen någonting att jobba med. Otroligt intressant vilken möjlighet som vi har här faktiskt, både för kvalitet och arbetsmiljö. Thomas, hur ska man göra nu då? Om jag jobbar på en vårdavdelning till exempel, eller någon annanstans på sjukhuset som inte är akuten? Om jag tycker att det låter spännande, vad gör jag nu då? Hur kan jag bidra?

 

00:18:16:17 - 00:18:36:11

Thomas Leijon

Det är ju tudelat. Det ena är om man själv vill jobba mer med frågan som är otroligt roligt det är att vända sig till sin närmsta chef och säga att jag vill jobba med flödesfrågorna. Jag ser att vi har utmaningar men kan inte idag se vilka som är våra utmaningar. Jag vill börja kartlägga min verksamhet. Gå till din närmsta chef.

 

00:18:36:13 - 00:18:54:09

Thomas Leijon

Då kan gärna jag komma upp och prata med er. Jag kan visa de verktygen vi har och jag kan visa de metoderna vi har och också gå igenom de utmaningar som finns. Men det andra är ju det centrala, det att se på patientflödet, det som Göran nämnde där det viktiga är att få upp patienten till enheten.

 

00:18:54:09 - 00:19:14:03

Thomas Leijon

Behöver de läggas in på sjukhus så behöver de ofta läggas in nu. De behöver inte läggas in om 3 timmar, om 5 timmar, om 8 timmar som det ibland kan vara på akutmottagningen. Vi behöver ta emot dem nu för vi vinner så enormt mycket på det. Och jobbar man på en enhet så är det faktiskt kanske inte alltid så svårt att lyfta på luren och säga att vi har en ledig plats just nu.

 

00:19:14:05 - 00:19:37:15

Thomas Leijon

Vi tar gärna emot patienten. Det sker mycket, mycket säkrare om det kan ske i ett lugnt läge. Vi tar emot patienten nu i stället för att vänta in och akutmottagningen måste trycka dit patienten. Och precis som det nämndes tidigare att en patient som får vänta väldigt, väldigt länge och som ska tas om emot i en verksamhet och man gör ingenting för det är det som blir upplevelsen ofta för patienten.

 

00:19:37:17 - 00:19:56:10

Thomas Leijon

Vi är ju alla medmänniskor, vi vill alla göra lite, lite mer. Man väntar inte i 18 timmar på en akutmottagning så går man och säger allt är lugnt du får gå hem utan man gör ofta den där lilla extra utredningen eller det lilla extra provet och liknande så vi överproducerar. Och det skadar våra patienter. Det skadar oss själva för vi får en taskig arbetsmiljö.

 

00:19:56:15 - 00:20:21:10

Thomas Leijon

Så försök att dra patienterna till er. Då kommer ni också få rätt patienter till era egna enheter så fort en plats är ledigförsök lyfta in dem. Är det så att rummet måste städas, ta emot patienterna, lägg dem i korridoren en stund, hälsa dem välkomna. Det här är vår enhet. Välkommen. Vi håller på och städar i ert rum just nu, sen får du komma in. Det är de små sakerna i processen som gör det.

 

00:20:21:12 - 00:20:39:18

Caroline Hällsjö Sander

Jag har lärt mig jättemycket av det. Verkar för mig som att vi har stora möjligheter att göra det bättre på alla sätt. Ett stort tack för att ni kom och gästade podden, Thomas och Göran och tack för alla ni som har lyssnat. Missa inte nästa avsnitt som kommer inom kort. Stort tack!

Transkription avsnitt 3 - Direkt med Caroline

Avsnitt 3. Ekonomi i fokus

 

00:00:05:08 - 00:00:17:00

Caroline Hällsjö Sander

Hur hänger sjukhusets ekonomi ihop? Hur kan vi göra kloka prioriteringar när resurserna är begränsade?

 

00:00:17:02 - 00:00:52:03

Caroline Hällsjö Sander

Varmt välkommen till podden direkt med Caroline! Vi vänder oss till dig som vill veta mer om det som händer på sjukhuset. Under 15 minuter kommer vi att fördjupa oss i en fråga eller ett område. Det här är ett samtal mellan mig, Caroline, sjukhusdirektör på Danderyds sjukhus och en gäst. I det här avsnittet fokuserar vi på hur sjukhusets ekonomiska resurser används på bästa sätt, varför vissa prioriteringar behöver göras och hur vi bygger en ekonomiskt hållbar vård både nu och i framtiden.

 

00:00:52:05 - 00:01:09:09

Caroline Hällsjö Sander

För att ge oss en insikt i detta har jag bjudit in sjukhusets ekonomidirektör Andreas Henriksson. Andreas, varmt välkommen hit! Hur länge har du jobbat här på Danderyds sjukhus och har ditt arbete förändrats på något sätt under tiden som du har varit här?

 

00:01:09:11 - 00:01:43:03

Andreas Henriksson

Tack så mycket! Ja, verkligen. Jag började som ekonomidirektör då som med min nuvarande roll då för ungefär sex år sedan, år 2019. Men jag är också en återvändare till sjukhuset. Första gången jag började på Danderyds sjukhus var 2002 och det är ganska stor skillnad vad gäller ekonomistyrningen som jag jobbar med. Om vi går tillbaka i tiden då drygt 20 år tillbaka i tiden så var ekonomistyrningen väldigt mycket i Stockholm uppbyggd på konkurrens mellan vårdgivare.

 

00:01:43:05 - 00:02:09:05

Andreas Henriksson

Vi konkurrerade om att ha beställningar av vård mellan varandra och mycket handlade om att egentligen säkerställa tillräckliga patientvolymer och därmed få en ekonomi i balans. Och mycket handlade om att helt enkelt producera så mycket vård du bara klarade av med de resurserna vi hade och vi hade i princip en fullt rörlig ersättning för allt vi gjorde. Och sen om vi spolar fram nu då?

 

00:02:09:07 - 00:02:41:20

Andreas Henriksson

I dag drygt sju år senare, då har mycket av spelplanen ändrats. Vi har ett läge där vi har en utmanande demografisk situation med många äldre. Skatteunderlaget har inte växt i samma takt vilket gör att vi får ett gap mellan vad finansieringen av sjukvården men också vad vi kan göra för alla våra patienter. Och det här tror jag lett till att i dag så är det mycket mer fokus på kostnadskontroll, kostnadsfokus.

 

00:02:42:00 - 00:03:02:04

Andreas Henriksson

Det handlar också om att vi har en ersättningsmodell som mycket mer bygger på fasta anslag att klara så att säga. Att ta hand om så många patienter som möjligt men inom ganska givna ramar. På det sättet så har ju mitt ekonomistyrningsfokus ändrats ganska mycket på de här 20 åren.

 

00:03:02:06 - 00:03:27:03

Caroline Hällsjö Sander

Intressant Andreas. Tack för att du belyser det här så klokt. Tänker så här. Jag tänker att många tycker att det kan vara krångligt det här med ekonomi och jag tycker du förklarar det på ett väldigt bra sätt. Men om vi skulle börja från grunden? Hur ser sjukhusets ekonomi ut egentligen? Var kommer de här pengarna ifrån och vad går dom till?

 

00:03:27:05 - 00:03:53:21

Andreas Henriksson

Ja, om vi börjar från början så kommer de ju från oss alla. Framför allt alla som bor och arbetar i Stockholm och betalar skatt. Om man ska vara lite precis så betalar vi 12,38kr i regional skatt. Och det är liksom vår grund, finansiering av vår verksamhet och det är den skattesatsen och hur många som arbetar i Stockholm som väldigt mycket styr vilken intäkt vår verksamhet har.

 

00:03:54:01 - 00:04:16:09

Andreas Henriksson

Så det är själva grunden. Sen får vi mer konkret pengarna som i dag fortfarande heter sjukhusavtal via Hälso och sjukvårdsförvaltningen och där uttrycks då det vi ska producera vilken vård i volymer och då i ersättning. Och som jag nämnde tidigare så har det också förändrats över tid och så i dag är den ersättningen till 70 % fast.

 

00:04:16:09 - 00:04:36:08

Andreas Henriksson

Så väldigt stor del av den ersättningen är fast. Och sen har vi en rörlig del och en del som vi får medel också kopplat till kvalitet, miljö och tillgänglighet. Så det är grunden. Men sen kan man också säga att vi har andra typer av intäkter. Vi har intäkter för utomlandsvård men då ska man komma ihåg att det också är skattemedel.

 

00:04:36:10 - 00:05:01:10

Andreas Henriksson

Det är regionskatt så att säga i andra regioner i Sverige som finansierar den vården. Så det enkla svaret är att det är ju skattemedel som finansierar vår verksamhet och där pengarna kommer ifrån och därför så är det såklart ett väldigt stort ansvar också att vi hushåller och är effektiva i vårt sätt att hantera de skattemedel vi får.

 

00:05:01:12 - 00:05:28:13

Andreas Henriksson

Och där kan man väl säga att den största delen av de här pengarna, om vi ska svara på fråga två också, går ju till vår personal ungefär 2/3 av all den finansiering vi har. Sen har vi andra delar som lokaler. Fastighetskostnader är ju ungefär 10 %. Andra stora kostnadsposter är läkemedel, material och labbkostnader som är väldigt, väldigt mycket kopplat till den sjukvård vi bedriver.

 

00:05:28:15 - 00:05:50:19

Caroline Hällsjö Sander

Ja, intressant det är att mycket hålla reda på här och det leder mig till mig till en fråga då vi pratar mycket om ekonomi i balans. Givet det du har sagt så kan man ju tänka sig vad det innebär att ha en ekonomi i balans. Det är att vi måste helt enkelt balansera det som kostar med dem pengar vi får in.

 

00:05:50:20 - 00:06:09:06

Caroline Hällsjö Sander

Det är lite grann som med hushållsekonomin tänker jag, att det låter som det du beskriver. Hur kan vi tänka, Vad kan vi göra då? Ja, jag uppfattar när jag är på sjukhuset att många verkligen vill bidra och se till att vi kan ge den bästa vården och fortfarande har en ekonomi i balans. Hur kan vi jobba ihop mot det här målet?

 

00:06:09:08 - 00:06:37:00

Andreas Henriksson

Jo, jag tror verkligen att vi alla kan bidra och jag kan väl börja säga att det här med ekonomi i balans, det uttrycket, det använder vi ju väldigt, väldigt ofta. Och då kan man ju bara ställa frågan, vad menar du? Vad menar vi med ekonomi i balans för oss? Om man ska väldigt konkret så innebär det att vi helt enkelt får ett resultatkrav från våra politiker varje år och Danderyds sjukhus ska gå plus 25 miljoner det här året.

 

00:06:37:02 - 00:07:00:10

Andreas Henriksson

Och när man tänker på vår stora omsättning på över 6 miljarder som motsvarar ungefär 0,4 % av det. Vi ska ha ett litet, litet överskott. Så det är det som vi säger, det är en ekonomi i balans det är när vi uppnår det här. Plus 25 miljoner. Och jag tror verkligen att som du är inne på att vi behöver alla se hur vi både kortsiktigt och långsiktigt kan bidra till det målet.

 

00:07:00:12 - 00:07:37:19

Andreas Henriksson

Både genom att jobba med våra arbetssätt och våra processer och säkerställa att vi har effektiva arbetssätt. Vi har kloka prioriteringar, men vi pratar väldigt mycket om det här med kloka kliniska val i dag, men också kloka administrativa val. Att vi, det vi gör skapar verkligen värde för ytterst så att säga syftet med vår verksamhet, vilket är patienternas vård. Där måste vi hela tiden ha fokus på rätt saker och jag tror verkligen att alla, var och en, kan bidra i detta tänk i sin egen vardag och i sin egen roll.

 

00:07:37:19 - 00:07:47:10

Andreas Henriksson

Vad kan jag göra för att bidra till att vi som organisation och som sjukhus som helhet når våra mål även ekonomiskt?

 

00:07:47:12 - 00:07:59:12

Caroline Hällsjö Sander

Ah, spännande Andreas! Tack! Vad skulle du säga är dom största ekonomiska utmaningarna som sjukhuset står inför och hur kan vi jobba med att prioritera rätt?

 

00:07:59:14 - 00:08:30:04

Andreas Henriksson

Den stora utmaningen för oss som ett av Sveriges absolut största akutsjukhus som har en väldigt stor del av att ta hand om våra äldre och de som är svårast sjuka. Det är ju att vi vet att de senaste åren och även åren framåt så har den gruppen växt väldigt snabbt vilket gör att vi har en stor efterfrågan och det finns ett stort behov av vår verksamhet.

 

00:08:30:06 - 00:09:07:02

Andreas Henriksson

Samtidigt så vet du precis som jag nämnde tidigare, att våra skatteintäkter eller vårt skatteunderlag, vi som arbetar i Stockholm och betalar skatt, den gruppen växer inte lika snabbt då det blir en väldigt stor utmaning det här gapet, finansieringsgapet är liksom vår stora utmaning och då måste vi hela tiden hitta sätt helt enkelt med nya arbetssätt, nya sätt att ta hand om våra patienter och helt enkelt vara hela tiden effektiva och förbättra vår verksamhet för att klara att ta hand om fler med egentligen mindre resurser.

 

00:09:07:05 - 00:09:22:18

Andreas Henriksson

Vi kommer inte kunna bli lika många fler, till exempel anställda, som dom patienterna ökar. Där ligger liksom vår stora utmaning och det kommer nog vara så närmaste tiden utifrån dom prognoserna som finns och kommer snarare accelerera de närmaste åren.

 

00:09:22:20 - 00:09:41:07

Caroline Hällsjö Sander

Om vi ska gå över och titta på möjligheter. Du har ju beskrivet en hel del möjligheter. Det känns som att vi skulle kunna göra saker här som blir bra för sjukhuset, patienterna och oss själva som jobbar här. Men vad ser du som den största möjligheten framåt när det gäller ekonomi och resursanvändning i sjukvården?

 

00:09:41:09 - 00:10:02:06

Andreas Henriksson

Jag tänker att man kan börja med det lite större perspektivet att som jag var inne på tidigare inledningsvis så har vi en förändring väldigt mycket i vår styrning också. Vi går allt mer mot att vi verkligen måste i den utmaningen vi är idag att samverka mycket mer i hela systemet och då pratar vi inte bara mellan sjukhusen utan i hela systemet.

 

00:10:02:06 - 00:10:33:19

Andreas Henriksson

Vi har primärvården, vi har sjukhusvården, vi har kommunala vårdomsorgen men också att vi behöver hitta sätt att utveckla hur vi använder våra resurser på så effektivt sätt som möjligt. Och där, där ser vi redan nu att sjukhusvård i hemmet till exempel är ett sådant område som växer väldigt snabbt på många ställen runt om i världen och jag tror absolut vi kommer att kunna i framtiden hitta sätt att från sjukhuset bidra mycket mer, men också att vården mycket mer kommer att ske hemma än på ett sjukhus.

 

00:10:34:00 - 00:11:17:16

Andreas Henriksson

Så det tror jag i ett systemperspektiv är jättestor möjlighet och är någonting som vi absolut kommer behöva jobba mycket mer med. Sen har vi mycket att göra på hemmaplan ska vi säga. Vi har möjligheter även där. Vi har som jag nämnde tidigare ett väldigt stort akutuppdrag och i just de här akuta patientprocesserna så vet vi att vi har väntetider, vi har utmaningar och där kan vi göra förbättringar och ha ett större fokus på att minska väntetider, onödig icke värdeskapande tid och det kommer också hjälpa oss framåt med att klara ekonomin och ytterst också ge patienterna den vård som dom behöver helt enkelt.

 

00:11:17:18 - 00:11:46:11

Caroline Hällsjö Sander

Låter verkligen som allting hänger ihop här. Jag tycker du beskriver det väldigt pedagogiskt och bra här. Jag tänker att det här med tillgänglighet, förbättrad arbetsmiljö och ekonomi, att det finns ett positivt samband där det ju ger framtidshopp tänker jag. Tack för allt klokt som du har sagt Andreas, nu tänker vi att vi ju är lite intresserade av dig som person och nu kommer två snabba frågor här.

 

00:11:46:13 - 00:11:50:20

Caroline Hällsjö Sander

Hade du något drömjobb när du var liten?

 

00:11:50:22 - 00:12:19:01

Andreas Henriksson

Ja, det hade jag. Kanske inte helt ovanligt för många, kanske killar, men även tjejer idag, så drömde jag om att jag skulle bli fotbollsproffs när jag var liten och det där höll i sig tyvärr ganska länge så jag hade nog ändå en tro på det ända upp till 18–19 års åldern. Det var hela planen länge innan jag förstod att det inte var det jag skulle försörja mig på och valde en annan inriktning i livet.

 

00:12:19:03 - 00:12:41:15

Caroline Hällsjö Sander

Det låter ju fantastiskt Andreas! Det hade varit jättehäftigt att ha en internationellt framgångsrik fotbollsspelare, men jag är otroligt glad för att du är ekonomidirektör på ett Danderyds sjukhus. Du gör det väldigt, väldigt bra utan fotbollsstrumpor, det måste jag säga. Och sen tänker jag så ska vi ta en sista fråga innan vi avslutar. Och om du fick ta en fika, jag gillar ju att fika.

 

00:12:41:17 - 00:12:57:00

Caroline Hällsjö Sander

Och jag tänker jag sett på kontoret att du också gör det ibland faktiskt. Men om du skulle fika med någon annan än mig och i den här kontexten och kunna fika med en historisk person, vem som helst vem skulle det vara. Och vad skulle ni prata om?

 

00:12:57:02 - 00:13:29:04

Andreas Henriksson

Det här med fika är väl fantastiskt? Det behöver vi göra för att utbyta idéer och många gånger hitta de smarta sakerna, eller hur? Många gånger är det så och det är svårt det här med historiska personer. Men det finns en person som jag alltid fascinerats ganska mycket av och det är Winston Churchill och han verkar vara en ganska komplex person minst sagt, men också intressant och som har haft en väldigt stor historisk betydelse och haft ett fantastiskt sätt ibland att kunna kommunicera.

 

00:13:29:07 - 00:14:04:12

Andreas Henriksson

Som jag är både fascinerad och imponerad av så att det skulle varit intressant att ta en, det skulle nog blivit kanske en te då. Kanske möjligtvis för att det skulle vara den här mer engelska inramningen. Men det skulle vara intressant och samtala med honom om de utmaningar, ledarskapsutmaningar och annat som han måste haft stött på i oerhört utmanande tider som jag tycker kan vara bra att reflektera över jämfört med de utmaningar vi har idag så att säga.

 

00:14:04:14 - 00:14:07:16

Andreas Henriksson

Så det skulle vara väldigt spännande att prata med honom.

 

00:14:07:18 - 00:14:30:08

Caroline Hällsjö Sander

Tack Andreas för att jag fick prata med dig här i dag. Jag tänker att du har sagt många bra saker som vi kan ta med oss och jobba vidare på. Väldigt pedagogiskt tycker jag att du förklarar det som kan vara ganska komplicerat, det vill säga ekonomi. Och du har också gett oss lite tips om hur vi kan tänka framåt så att jag vill rikta ett stort tack till dig.

 

00:14:30:10 - 00:14:34:24

Caroline Hällsjö Sander

Och sen vill jag rikta ett stort tack till alla er som lyssnat!

  • Uppdaterad: 8 maj 2025
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..