Inför mottagningsbesök

Viktig information inför ditt besök på någon av våra mottagningar.

Inbokat besök under covid-19-pandemin

Om du har fått en kallelse till besök på mottagning och känner dig sjuk, har feber och/eller har luftvägssymtom vill vi att du kontaktar mottagningen i förväg. Bedömning kommer göras om besöket bör flyttas fram eller är nödvändigt att genomföra. Kontaktuppgifter finns på kallelsen.

I syfte att skydda besökande patienter och ev ledsagare använder vårdpersonalen heltäckande visir eller munskydd vid avstånd närmare en meter i mötet med dig.

Närstående inte får vara med under besöket. Undantag kan göras om det föreligger behov av stöd för patienten att genomföra besöket pga funktionsnedsättning, skör hälsa, kognitiv påverkan eller svårigheter att kommunicera. Generellt uppmuntras att närstående, om möjligt, deltar digitalt.

Om din tid inte passar

Om du vill boka om eller boka av ditt besök ska du göra det minst 24 timmar före den utsatta tiden. Använd gärna 1177 Vårdguidens e-tjänsterwww.1177.se dygnet runt. För att kunna använda e-tjänsterna måste du logga in med e-legitimation. Du kan också ringa mottagningen, se telefonnummer på kallelsen.

Vi erbjuder möjlighet att boka om nybesök två gånger, totalt erbjuds alltså tre tider. Därefter krävs en ny remiss. Om du avbokar eller ombokar mindre än 24 timmar innan besöket, eller om du uteblir, får du betala en avgift motsvarande den avgift som du skulle ha betalat för besöket, även om du är under 18 år, över 85 år eller har frikort.

Har du magsjuka eller influensa ber vi dig kontakta mottagningen och boka en ny tid för att förhindra smittspridning.

Regeln om debitering vid uteblivet besök gäller inte:

  • vid besök på MVC samt specialmödravård inkl. ultraljud, med anledning av graviditet 
  • vid besök för preventivmedelsrådgivning eller abortrådgivning
  • om taxin är försenad eller inte kommer (vid sjukresa/färdtjänstresa med taxi till vårdgivare inom regionen eller vårdgivare med vårdavtal med regionen och resan ska vara bokad hos regionens beställningscentral)

Om du av någon anledning uteblir från ditt besök utan att avboka ska du höra av dig till mottagningen inom 30 dagar för att boka ny tid. Om du inte har kontaktat mottagningen inom 30 dagar, skickas remissen åter till den som remitterat dig med information om att du uteblivit och är avförd.

Vårdgarantin gäller

På Danderyds sjukhus ska väntetider till planerade nybesök, operationer och behandlingar uppfylla vårdgarantin. Det innebär att du som patient ska få den vård du behöver inom rimlig tid.

Enligt vårdgarantin ska du erbjudas tid för läkarbesök inom 90 dagar från remissdatum. En behandling (t. ex. operation) ska påbörjas inom 90 dagar från beslutsdatum.

Vårdgarantin innebär också att du kan byta till en annan vårdgivare om din nuvarande inte kan erbjuda dig besök och behandling inom en viss tid.

Om du inte får vård inom vårdgarantin kan du kontakta Vårdgarantikansliet telefon 08-123 134  00. Mer information finns på www.1177.se.  

Under 2021 går Region Stockholm tillfälligt över till den nationella vårdgarantin vilket innebär att det högst får ta 90 dagar att få komma till en specialist från det att beslutet om remiss togs, eller bedömningen av din egenanmälan gjordes. Tidigare har Stockholms vårdgaranti varit högst 30 dagar efter att remissen inkommit. Mer information om detta finns på 1177.se/remiss.

30-minuters-regeln

Får du vänta mer än 30 minuter efter uppgjord tid i samband med ett tidsbeställt besök har du rätt att få tillbaka patientavgiften om du begär det i samband med besöket. Registreringen i högkostnadsskyddet får du behålla. Detta gäller inte vid akut- eller jourmottagningar.

SMS-påminnelse

Många mottagningar har möjlighet att påminna via SMS vid återbesök. Men du måste först ge dit medgivande. Hör med din mottagning vad som gäller. 

Handhygien

Handhygienen är särskilt viktig under din sjukhusvistelse. Du som är patient kan enkelt hjälpa till att minska risken för att sprida smitta. Tvätta händerna med tvål och vatten samt använd handdesinfektionsmedel för att minska risken för infektioner. 

Undvik starka dofter

Tänk på att många människor är överkänsliga mot parfym, röklukt, starkt doftande blommor och andra starka lukter. Vänligen avstå därför från parfym, rakvatten, hudkrämer och dylikt vid ditt besök. Tack för att du visar hänsyn!

Vårdpersonal under utbildning

På Danderyds sjukhus bedrivs en omfattande utbildningsverksamhet. Därför kan du vid ditt besök hos oss möta vårdpersonal under utbildning. 

Har du frågor inför ditt besök?

Du är välkommen att kontakta mottagningen om du har frågor inför besöket. Kontaktinformation finns i kallelsen eller ring via vår växel 08-123 550 00.

Du kan också ställa frågor till läkare och sjuksköterskor på 1177 eller på www.1177.se.

Videomöte med vården

Så här går det till

  • Vi bokar ett videomöte med dig
  • Du laddar ner appen ”Alltid öppet” kostnadsfritt till din telefon eller läsplatta från Google Play eller App Store
  • Logga in säkert i appen med BankID
  • Du hittar ditt bokade videomöte i appen under rubriken Aktuella ärenden.
  • När det är dags för videomöte loggar du in i appen och startar mötet.
  • Sitt på en plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört.
  • Det är samma pris och avbokningsregler för videomöten och besök. Frikort gäller. Uteblivet videomöte debiteras. Videomöten betalas via faktura.
person pratar med vårdpersonal via videosamtal