Inför mottagningsbesök

Viktig information inför ditt besök på någon av våra mottagningar.

Inbokat besök under covid-19-pandemin

Om du har fått en kallelse till besök på mottagning och känner dig sjuk, har feber och/eller har luftvägssymtom vill vi att du kontaktar mottagningen i förväg. Bedömning kommer göras om besöket bör flyttas fram eller är nödvändigt att genomföra. Kontaktuppgifter finns på kallelsen.

I syfte att skydda besökande patienter och ev ledsagare använder vårdpersonalen heltäckande visir eller munskydd vid avstånd närmare en meter i mötet med dig.

Närstående inte får vara med under besöket. Undantag kan göras om det föreligger behov av stöd för patienten att genomföra besöket pga funktionsnedsättning, skör hälsa, kognitiv påverkan eller svårigheter att kommunicera. Generellt uppmuntras att närstående, om möjligt, deltar digitalt.

Om din tid inte passar

Om du vill omboka eller avboka ditt besök ska du göra det minst 24timmar före den utsatta tiden. Använd gärna e-tjänsten på www.1177.se. För att kunna använda e-tjänsterna måste du logga in med e-legitimation. Du kan också ringa mottagningen, se telefonnummer på kallelsen. Du kan boka om nybesök två gånger, därefter krävs ny remiss. Om du av- eller ombokar mindre än 24 timmar innan besöket, eller om du uteblir, får du betala besöksavgift, även om du är under 18 år, över 85 år eller har frikort.

Har du en smittsam sjukdom ber vi dig kontakta mottagningen för att eventuellt boka en ny tid, för att förhindra smittspridning.

Regeln om debitering vid uteblivet besök gäller inte:

  • vid besök hos specialmödravård inkl. ultraljud med anledning av graviditet 
  • om sjukresa/färdtjänstresa med taxi är försenad eller inte kommer (resa ska vara bokad genom Region Stockholms beställningscentral).

Om du uteblir från ditt besök utan att avboka ska du höra av dig till mottagningen inom 30 dagar för att boka ny tid. Om du inte gör detta skickas remissen åter till den som remitterat dig med information om att du uteblivit och är avförd.

Vårdgarantin gäller

På Danderyds sjukhus ska väntetider till planerade nybesök, operationer och behandlingar uppfylla vårdgarantin. Det innebär att du som patient ska få den vård du behöver inom rimlig tid men också att du kan byta till en annan vårdgivare om din nuvarande inte kan erbjuda dig besök och behandling inom en viss tid.

Vårdgarantin innebär att

  • Du ska erbjudas tid för läkarbesök inom 30 dagar från remissdatum.
  • En behandling (till exempel en operation) ska påbörjas inom 90 dagar från beslutsdatum.
  • Du kan byta till en annan vårdgivare om din nuvarande inte kan erbjuda dig besök och behandling inom en viss tid.

Vårdgaranti på 1177.se

Om du inte får vård inom vårdgarantin kan du kontakta Vårdgarantikansliet i Stockholms län på telefon 08-123 134 00. 
Vårdgarantikansliet i Stockholms län, 1177.se

30-minuters-regeln

Får du vänta mer än 30 minuter efter uppgjord tid har du rätt att få tillbaka patientavgiften, om du begär det i samband med besöket. Vid en sådan händelse får du behålla registreringen i högkostnadskortet. Garantin gäller inte vid akut- eller jourmottagningar.

SMS-påminnelse

Många mottagningar har möjlighet att påminna via SMS vid återbesök. Men du måste först ge dit medgivande. Hör med din mottagning vad som gäller. 

Handhygien

Handhygienen är särskilt viktig under din sjukhusvistelse och du som är patient kan enkelt hjälpa till att minska risken för att sprida smitta. Tvätta händerna ofta, med tvål och ljummet vatten. Hosta och nys i armvecket om du inte har näsduk. Handsprit kan vara ett alternativ om du inte har möjlighet till handtvätt.

Undvik starka dofter

Tänk på att många människor är överkänsliga mot parfym, röklukt, starkt doftande blommor och andra starka lukter. Vänligen avstå därför från parfym, rakvatten, parfymerade hudkrämer och dylikt vid ditt besök.
Tack för att du visar hänsyn!

Vårdpersonal under utbildning

På Danderyds sjukhus bedrivs en omfattande utbildningsverksamhet. Därför kan du vid ditt besök hos oss möta vårdpersonal under utbildning. 

Har du frågor inför ditt besök?

Du är välkommen att kontakta mottagningen om du har frågor inför besöket. Kontaktinformation finns i kallelsen eller ring via vår växel 08-123 550 00.

Du kan också ställa frågor till läkare och sjuksköterskor på 1177 eller på www.1177.se.

Alltid Öppet – appen för digital vårdkontakt

Så här går det till

  • Du laddar ner appen ”Alltid öppet” kostnadsfritt till din telefon eller läsplatta från Google Play eller App Store
  • Logga in säkert i appen med BankID
  • Under rubriken Aktuella ärenden hittar du ditt bokade videomöte, din kallelse eller annat ärende.
  • Kallelse: Du måste öppna kallelsen inom 48 timmar från att du fått den. Om kallelsen inte öppnas registreras den som oläst och du får en påminnelse med vanlig post.
  • Videomöte: När det är dags för videomöte loggar du in i appen och startar mötet. Sitt på en plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört.
  • Det är samma pris och avbokningsregler för videomöten och besök. Frikort gäller. Uteblivet videomöte debiteras. Videomöten betalas via faktura.

    På Stockhoms läns sjukvårdsområdes webbsida finns information i text och film om hur du använder Alltid Öppet-appen.