Besöksrestriktioner

För att minska risken för smittspridning av covid-19 råder generella besöksrestriktioner, med vissa undantag.

Mer Info
Erik Näslund

Tre minuters rörelse varje halvtimme kan förbättra hälsan hos stillasittande

Erik Näslund, läkare vid verksamhetsområde Kirurgi och Urologi på Danderyds sjukhus och forskare vid Karolinska institutet Danderyds sjukhus (KIDS), har genomfört en studie kring hälsoeffekter av att bryta stillasittande. "Ämnet är särskilt aktuellt nu då så många arbetar hemifrån och rör sig mindre än vanligt", säger Erik Näslund.

Ett internationellt forskarkonsortium som har letts av Erik Näslund studerade hälsoeffekter av att bryta stillasittande hos kontorsarbetande. Att sitta i timmar vid ett skrivbord kan ha förödande effekt på den metabola hälsan och bidra till högt blodsocker och högt kolesterol. Även hos personer som annars är helt friska. Det finns dock en enkel metod att minska riskerna. Att röra på sig i tre minuter en gång per halvtimme förbättrar blodsockerkontrollen och motverkar de negativa hälsoeffekterna. Det kan räcka med att ta så lite som 15 steg under minipauser.

Även om 15 steg två gånger i timmen kan vara en bra start, bör de inte vara de enda stegen vi tar för att minska hur mycket vi sitter. Erik Näslund har två råd till alla som är oroliga över stillasittande:

  • Ladda ner en app eller ställ in ett larm på din dator/mobil för att påminna dig om att stiga upp varje halvtimme. Gå några minuter eller jogga på plats. Att gå på toaletten eller ta en kaffe" räknas också.
  • Var noga med att röra dig utanför arbetstiden. Gå trappor istället för att ta hissen eller stig av en busshållplats tidigare på vägen hem.

Läs hela forskningsartikeln som är publicerad i The American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism.

Är du intresserad av att jobba på Danderyds sjukhus? Kolla in våra lediga jobb.

Våra lediga jobb